Ik kwam een erg leuk artikel tegen over onderzoek naar kleurgebruik in marketing.
Hierin worden de kleur voorkeuren van vrouwen en mannen duidelijk, en ook wat het beste werkt voor conversies en call to actions.
90% van de eerste beoordelingen van een dienst of product zijn gebaseerd op alleen de kleur van het product.
Mannen houden niet van paars, vrouwen wel!
Erg leuk om te zien dat de meeste vrouwen een grote voorkeur hebben voor paars (23%) terwijl deze kleur niet voorkomt bij de voorkeuren van mannen. Blijkbaar is paars een echte vrouwenkleur.
Blauw veruit favoriet bij mannen en vrouwen
Zowel mannen als vrouwen houden van blauw, waarbij mannen meer (57%) dan vrouwen (35%).
Ook groen, rood en zwart staan in de top 5 van favoriete kleuren bij beide seksen.
1. Blauw (35%)
2. Paars (23%)
3. Groen (14%)
4. Rood (9%)
5. Zwart (6%)
Top 5 kleuren voor mannen
1. Blauw (57%)
2. Groen (14%)
3. Zwart (9%)
4. Rood (7%)
5. Oranje (5%)
Verzadiging, tinten en overgangen
Vrouwen houden van zachte, lichte tinten en overgangen.
Mannen hebben liever meer verzadigde, heldere duidelijke en directe kleuren.

Ook word duidelijk dat consumenten een sterke voorkeur hebben voor kleur contrasten (bv Oranje en Groen) dan voor kleuren in dezelfde tinten (bv Blauw en Paars).
Call-to-action? Gebruik een contrastkleur!
Bij een kleurschema is het slim om 1 contrast kleur te gebruiken om de call-to-action voor een bezoeker aan je website of app helder te maken.
Dit helpt je bezoekers zien, waar ze actie kunnen ondernemen tot bijvoorbeeld een aankoop of andere actie.
Bron van het volledige artikel: https://www.helpscout.net/blog/psychology-of-color/
Dagmar, leuk stuk!
BeantwoordenVerwijderenKleur blijft interessant. Onlangs las ik ook dat vrouwen veel meer tinten van kleuren benoemen, ten opzichte van mannen die enkel de meest bekende primaire kleuren benoemd. Voorbeeld:
Mannen= blauw, vrouwen = kobalt, indigo, koningsblauw.
Ben zelf ook druk met wat kleuronderzoek naar de beste kleuren per kamer in het interieur.